Доведення авіаційної метеорологічної інформації користувачам

Екіпажі повітряних суден, представники авіакомпаній, служби аеропортів та органи обслуговування повітряного руху постійно отримують необхідну метеорологічну інформацію на всіх етапах підготовки та виконання польотів повітряних суден цивільної авіації.

З цією метою Український гідрометеорологічний центр здійснює збір, обробку, картографування та доведення користувачам метеорологічної інформації:

- з мережі метеорологічних станцій – дані синоптичних метеорологічних спостережень через кожні 3 години  та оповіщення про небезпечні та стихійні  метеорологічні явища в коді WAREP;

- з пунктів радіозондування атмосфери  – дані про розподіл метеорологічних параметрів до висоти приблизно  30 км;

- з мережі авіаційних метеорологічних станцій/центрів – регулярні авіаційні метеорологічні спостереження в коді METAR, спеціальні метеорологічні спостереження про погіршення або поліпшення погодних умов на аеродромі  у коді SPECI, авіаційні прогнози погоди по аеродрому на 9 або 24 години у коді ТАF, дані метеорологічних радіолокаторів та оповіщення про небезпечні та стихійні  метеорологічні явища в коді WAREP;

- від органів метеорологічного стеження Украероруху – зональні прогнози для польотів на низьких рівнях (від поверхні землі до висоти 3050 м) GAMET, інформацію SIGMET, AIRMET, AIREP SPECIAL для території України;

- з глобальної системи телезв’язку ВМО – фактичні і прогностичні дані для побудови синоптичних і авіаційних карт погоди, зведення МЕTAR, SPECI та прогнози ТАF міжнародних аеропортів світу, інформацію  SIGMET (про особливі явища погоди, тропічний циклон та  вулканічний попіл), AIRMET, AIREP SPECIAL зі всього світу, консультативні повідомлення про вулканічний попіл та про тропічні циклони, консультативні повідомлення про космічну погоду;

- з супутникової системи  EUMETСАST – cупутникові знімки території Європи через кожні 15 хвилин.

Органам метеорологічного стеження Украероруху направляються зведення METAR та прогнози TAF всіх аеропортів України, а  також  телеграми WAREP про небезпечні та стихійні метеорологічні явища та дані МРЛ з території України.
На аеродромах споживачі (авіакомпанії) перед вильотом можуть брати авіаційну метеорологічну інформацію в аеродромних метеорологічних органах або у міжнародних базах авіаційних даних та за допомогою автоматизованих брифінг систем самостійно.

У польоті екіпажі повітряних суден отримують метеоінформацію від диспетчерів органів обслуговування повітряного руху та з регулярних радіомовних передач VOLMET. В Україні є 4 пункти мовлення VOLMET, кожен з яких постійно транслює щогодинні зведення METAR вибраних аеропортів.

При заходженні на посадку або наборі висоти екіпажі отримують останнє місцеве регулярне зведення MET REPORT або місцеве спеціальне зведення SPECIAL шляхом прослуховування ДВЧ-радіомовних передач ATIS, або будь-яку додаткову інформацію безпосередньо від диспетчера органу обслуговування повітряного руху.

 

Основні терміни та скорочення:

 

ВМО - Всесвітня метеорологічна організація;

Карти ВЦЗП – карти, які надаються Всесвітнім центром зональних прогнозів;

МРЛ - метеорологічний радіолокатор;

AIRMET - інформація про фактичне або очікуване виникнення визначених явищ погоди за маршрутом польоту, які можуть вплинути на безпеку польотів повітряних суден на низьких рівнях;

AIREP SPECIAL - спеціальні повідомлення з борту повітряного судна про визначені метеорологічні умови, які спостерігаються в польоті (надаються за формою, визначеною ICAO);

GAMET - зональний прогноз, що складається у вигляді відкритого тексту для польотів на низьких рівнях для району польотної інформації;

METAR - регулярне авіаційне метеорологічне зведення про погоду на аеродромі в кодовій формі ВМО;

MET REPORT – місцеве регулярне зведення  про погоду на аеродромі відкритим текстом встановленого формату;

RETIM - супутникова система розповсюдження метеоданих, компонент GTS ВМО;

SADIS - міжнародна супутникова система розповсюдження інформації з авіаційною метою;

SIGMET - інформація про фактичне або очікуване виникнення визначених явищ погоди за маршрутом польоту, що можуть уплинути на безпеку польотів повітряних суден;

SPEСI - спеціальне авіаційне метеорологічне зведення про погоду на аеродромі в кодовій формі ВМО;

SPECIAL – місцеве спеціальне зведення про погоду на аеродромі відкритим текстом встановленого формату;

TAF - прогноз погоди для аеродрому в кодовій формі ВМО;

VOLMET - регулярна радіомовна передача метеорологічної інформації для повітряних суден, що знаходяться в польоті.

 

 

Версія для друку Опубліковано: 04 Листопада 2021